Blog: Noorderpoort zorg & technologie met ruim 200 leerlingen naar Health Hub Roden

woensdag 31 augustus 2016

Vanaf februari 2017 voeren leerlingen van de opleiding Verpleegkunde (school Gezondheidszorg & Welzijn) van de Noorderpoort opdrachten uit in Roden. Deze opdrachten vallen allemaal binnen het thema “Zorg en Technologie”. Verspreid over de week zijn groepen van 30 tot 60 leerlingen een dagdeel aanwezig in de Health Hub. 

Remko Lengton is projectleider van het keuzedeel Zorg en Technologie voor de Noorderpoort. Een keuzedeel is te vergelijken met een minor binnen het hoger beroepsonderwijs. “Binnen onze scholen Techniek en Gezondheid & Welzijn hebben we fysiek geen ruimte om deze thema’s te combineren. Deze fysieke ruimte vinden we in de Health Hub. Daarnaast zijn ook de aanbieders van zorg en techniek hier te vinden. En voor de leerlingen is Roden, door de goede busverbinding met Groningen (lijn 4), goed te bereizen.” 

Eén van de taken van Remko is het vinden van voldoende opdrachten voor de leerlingen. “Ik ben druk in gesprek met Henk Hindriks en Albertine Vledder van Health Hub Roden om te kijken welke aangesloten bedrijven of kennisinstellingen interessant zijn. Onze leerlingen werken niet alleen samen met bedrijven maar ook met kennisinstellingen (HBO en WO). Denk aan afstudeerprojecten waar MBO leerlingen in de uitvoering kunnen deelnemen. Mocht een onderneming of kennisinstelling interesse hebben en over een opdracht beschikken in de ‘Zorg en Techniek’, neem dan gerust contact met mij op.”

Voor de leerlingen van de Noorderpoort is dit keuzedeel een interessante, ook gelet op de arbeidsmarkt. Remko legt uit: “Deelname aan ‘Zorg en Techniek’ komt op het diploma van de leerling te staan. Zo kun je aantonen dat je ervaring hebt in het werken met de techniek van morgen in de zorg (robotica, domotica, zorg op afstand). Onze eerstejaars leerlingen gaan ervaring opdoen met deze innovatieve technieken. Het eerste half jaar is gericht op de werking van een product, bijvoorbeeld door het te testen. Vervolgens gaan ze stage lopen in een verpleeghuis of in de thuiszorg. Tijdens de stage is het heel goed mogelijk dat een leerling vanuit de praktijk een interessant project meeneemt waar hij/zij mee verder kan. Na de stage wordt nogmaals een half jaar gewerkt in Roden. Tijdens deze periode staat, naast het werken met de techniek, ook de advisering centraal. Een leerling moet dan de techniek kunnen uitleggen aan bijvoorbeeld een bewoner van een verpleeghuis.”

Een voorbeeld van een project is het gebruik van techniek om vereenzaming van ouderen tegen te gaan. “Elke leerling van onze opleiding heeft een buddy; een oudere waar ze één keer per week naar toe gaan. Door de inzet van techniek kan bijvoorbeeld een videoverbinding worden opgesteld zodat de ouderen contact kunnen maken met elkaar of hun familie. De leerlingen van het Noorderpoort College kunnen nieuwe technieken testen en bij een inwoner van een verpleeghuis of thuis (in het geval van thuiszorg) installeren en de werking uitleggen.”

Geïnteresseerde ondernemingen en kennisinstellingen kunnen contact opnemen met Remko Lengton via rr.lengton@noorderpoort.nl